17 Ağustos 2012 Cuma

SGK’ nın E-Ödenek Programı ve İşverenlerce Yapılacak İşlemler


Sigortalılara istirahatli oldukları süre içinde SGK tarafından verilmekte olan geçici iş göremezlik ödenekleri ile ilgili hazırlanmış olan E-Ödenek Programının işleyişi ve işverenlerce yapılması gereken işlemler SGK’nın 2012/28 nolu Genelgesinde açıklanmıştır.
5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 18 inci maddesine göre kısa vadeli sigorta kollarından verilmekte olan geçici iş göremezlik ödeneklerinin ödenmesi için gerekli olan ve anlaşmalı sağlık hizmet sunucularınca düzenlenip SGK’ya ve işverene gönderilmesi gereken istirahat raporlarının elektronik ortamda düzenlenmesi, gönderilmesi, ödeneğin hesaplanması, ödenmesi ve bu şekilde bürokrasinin azaltılması amacıyla SGK tarafından hazırlanmış olan “E-Ödenek” bilgisayar programı Temmuz/2012’da uygulamaya girmişti.
SGK’nın konu ile ilgili olarak yayınladığı 2012/28 sayılı Genelgesinde “E-Ödenek Programı ve kapsamı” ve “Programın mahiyeti” konularında açıklamalarında bulunulmuştur.
Buna göre, programın “işveren modülü” bölümü ile ilgili yapılan açıklamalara göre;
Sağlık hizmet sunucusu hekimlerince düzenlenen ve başhekim tarafından onaylanan ve elektronik ortamda işverene gönderilen raporlar, işverene ait çalışılmadığına dair bildirim ekranında görülebilmektedir.
Söz konusu raporlar, Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinin 39 uncu maddesinin yedinci fıkrasında yapılan değişiklik uyarınca aynı zamanda tebligat niteliği de taşımaktadır.
Bu nedenle kendisine sigortalının istirahat raporu ulaşan işverenin, istirahatin bittiği tarihten itibaren 5 iş günü içerisinde çalışılmadığına dair bildirim girişini yapması gerekmektedir.
Bildirim http://uyg.sgk.gov.tr/vizite/welcome.do adresinden yapılacaktır.
Ancak, raporun düzenlendiği aydan önceki aya ait prime esas kazançları SGK’ya bildirilmeyen sigortalıların raporları için işveren tarafından çalışılmadığına dair bildirim yapıldığı halde söz konusu raporlar onaylı liste menüsüne düşmeyecektir. Zira, 5510 sayılı Kanunun 17 nci maddesine göre verilecek ödeneklerin hesabına esas tutulacak günlük kazanç; iş kazasının veya doğumun olduğu tarihten, meslek hastalığı veya hastalık halinde ise iş göremezlik halinin başladığı tarihten önceki oniki aydaki son üç ay içinde 80 inci maddeye göre hesaplanacak prime esas kazançlar toplamının bu kazançlara esas prim ödeme gün sayısına bölünmesi suretiyle hesaplanacağı hüküm altına alınmıştır.
Öte yandan, İstirahatli Olan Sigortalıların İşyerinde Çalışmadıklarına Dair Bildirimin İşverenlerce Sosyal Güvenlik Kurumuna Gönderilmesine İlişkin Usul Ve Esaslar Hakkında Tebliğin 4 üncü maddesinde,”hak edilen istirahat süresi; 10 günden kısa süreli istirahatlerde istirahatin bittiği günü, 10 gün ve daha uzun süreli istirahatlerde 10’ar günlük sürelerin bittiği ve son 10 günlük süreden arta kalan istirahat süresinin bittiği gün” şeklinde tanımlanmıştır.
Buna göre, vaka tarihinden önceki son bir yıldaki son üç aya ait prime esas kazançları SGK’ya intikal etmeyen raporlar, hastane başhekimince onaylandığı anda SGK tarafından İşveren Onaysız Rapor Listesinde görülecektir.
Söz konusu ödenekler, hak edilen istirahat süresinde ve vaka tarihinden önceki son aya ait kazançları SGK’ya bildirilmeyen sigortalılar için hak edilen istirahat süresinde ve vaka tarihinden önceki son aya ait kazançları aylık prim ve hizmet belgesi veya sigortalı hesap fişi ile SGK’ya intikal ettiği tarih itibarıyla İşveren Onaylı Ödeme İşlemleri menüsünde görülebilecektir.
Bu nedenle, prime esas kazançların SGK’ya bildirilmesi gereken son tarih olan, her ayı takip eden ayın özel işyerleri için 23 ünden, kamu işyerleri için 7 sinden önce sona eren istirahat raporlarına ait ödeneklerin sigortalılara bekletilmeden ödenebilmesi için vaka tarihinden önceki son aya ait kazancın, sigortalı hesap pusulası ile SGK’ya gönderilmesi gerekmektedir.
Çalışılmadığına dair bildirimin süresinde yapılması için SGK tarafından işverenlere e-posta gönderilecektir. E-posta gönderilebilmesi için işverenlerin e-posta adreslerini SGK’ya bildirmeleri gerekmektedir. İşverenlerin elektronik posta adreslerini Kuruma ulaştırmaları hakkında bildirilecek son tarih 01/10/2012 olup, bu tarihe kadar 2011/50 sayılı Genelgenin çalışılmadığına dair bildirimle ilgili hükümlerinin uygulanmasına devam edilecektir. Belirtilen tarihe kadar sosyal güvenlik il müdürlükleri/sosyal güvenlik merkezleri kısa vadeli sigortalar servislerinde çalışan personellerce Kurum modülünde çalışılmadığına dair bildirim yapılmayan raporlara ait bilgilerin yer aldığı İşveren Onaysız Tebligat İşlemleri listesinde bilgilerine yer verilen sigortalıların işverenlerine idari para cezası uygulanmadan önce mutlaka çalışılmadığına dair bildirimin yapılması için kâğıt ortamında tebligat çekilecektir.
Ayrıca elektronik ortamda rapor gönderemeyen sağlık hizmet sunucularının kâğıt ortamında gönderdikleri raporları eski çalışılmadığına dair bildirim giriş ekranından anılan bildirimin yapılması halinde eski ödenek programından ödenecektir.
Diğer taraftan, SGK tarafından yapılan düzenleme gereği 9/7/2012 tarihinden itibaren geçici iş göremezlik ve emzirme ödeneği ödemeleri T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Şubeleri aracılığı ile ödenecektir. Anılan tarihten önce PTT Şubelerine gönderilen ödenekler iki aylık bekleme süresince sigortalılara ödenebilecek, iki aylık süreyi aşanlar ise SGK’ya iade edilecektir.
İlgili 2012/28 sayılı Genelge metnine ve eki E-Ödenek Programı Kullanım Kılavuzuna aşağıdaki bağlantı aracılığıyla ulaşabilirsiniz.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder