15 Ağustos 2012 Çarşamba



Gümrüklerde 10 büyük yenilik
Gümrüklerde devrim...

Dış ticarette adımlarını hızlandıran Türkiye, 2023 yılı için kendine koyduğu 500 milyar dolar ihracat hedefine gümrük kapılarındaki dönüşümle koşmak için kolları sıvadı. Sınır kapılarında modernizasyon çalışmalarının yanı sıra yoğunluğu azaltacak yeni kapılar da eklemek üzere ilk adımlar atılırken, gümrük kapılarındaki uygulamalarda da devrim niteliğindeki yenilikler gündemde.
Devreye girecek yeniliklerle ticareti kolaylaştırmak ve kaçakçılığa karşıdaha etkin önlem almanın yanı sıra modern alt yapıyla ticaretin de önünün açılması hedefleniyor. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın üzerinde uzun zamandır çalıştığı bu yeniliklerin bir kısmı bu yılsonuna kadar devreye girmiş olacak.
10 bin gümrük idaresi çalışanı ve binlerce ihracatçı şirketin merakla beklediği yeni uygulamalarla ihracat ve ithalat süreleri üçte bir oranda azalacak. Mesela 14 gün olan ihracat süresi tek pencere uygulamasıyla altıgüne inerken, yoğunluğa göre belirlenmiş10 noktada yeni sınır kapılarıdevreye girecek. Böylece teknik ve fiziki yenilemelerle sınır kapılarındaki yoğunluk bekleme süreleri de daha makul bir noktaya çekilecek.

YENİLEMEYE 650 MİLYON TL
Devreye girecek teknik yeniliklerden önce söze sınır kapılarındaki yenileşme sürecinden başlayalım. Sınır kapılarındaki bekleme sürelerini ve ortaya çıkan ticari mağduriyetlerin önüne geçmeyi hedefleyen bakanlık ilk adımı mevcut sınır kapılarındaki modernizasyon çalışmalarıyla attı. Bu yenileme çalışmaları için 650 milyon TL’lik bir bütçe ayrıldı.
Türkiye’nin faal olan Bulgaristan ile 3, Yunanistan ile 2, Gürcistan ile 2, Nahçıvan ile 1, Irak ile 1, İran ile 3, Suriye ile ise 6 sınır kapısı var. Bu kapılar içinde 7’si yenilendi. Mevcut kapıların yenilemesi işi yap-işletdevret modeliyle TOBB tarafından üstlenildi. 286 milyon TL bütçeyle Gürbulak, İpsala, Cilvegözü, Habur, Sarp, Kapıkule, Hamzabeyli gümrük kapılarını tamamlayarak hizmete açan TOBB, yeni dört kapı içinde protokol anlaşmasını geçen hafta imzaladı.

YENİ KAPILAR
Esendere, Kapıköy, Dilucu ve Çıldır-Aktaş kapılarıyla birlikte, Halkalı Gümrük İdaresi de Çatalca’ya taşınıyor. Bu dört kapının modernizasyonu ve Halkalı Gümrük Müdürlüğü’nün Çatalca’da 220 dönüm arazi üzerine yeniden inşasına ilişkin protokol Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı ve TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu tarafından imzalandı. Hisarcıklıoğlu, 5 proje kapsamında TOBB olarak toplam 225 milyon TL yatırım yapacaklarınıaçıkladı.
Türkiye’nin son 10 yıldır özel sektörün dinamizmi ile ayağa kalktığını ve başarı hikâyelerini birbiri ardına yazdığınıvurgulayan Rifat Hisarcıklıoğlu,“2011 yılında, komşumuz Avrupa ekonomik krizle boğuşurken, Türkiye tam yüzde 8,5 oranında büyüyerek, dünyanın en hızlı büyüyen iki ülkesinden biri oldu. Üretim artışı ile birlikte ihracatımız da hızla arttı.2011 yılında 135 milyar dolar ihracat yaparak tarihi bir rekora daha imza attık” diye konuşuyor.

BEKLEMELER KISALIYOR
Ekonomi büyüdükçe, vizyonun ve hedeflerin de büyüdüğüne işaret eden TOBB Başkanı Hisarcıkoğlu, bu yatırımlar gerçekleştirilirken kamu bütçesine tek kuruş yük getirilmediğine, aksine devlete önemli miktarda kaynak sağlandığına işaret ediyor. Hisarcıklıoğlu bütün bu projeler için GTİ şirketinin devlete tam 150 milyon TL vergi ödediğini de sözlerine ekliyor. Modernize edilen kara gümrük kapılarında bekleme sürelerinin yarıya indiğini, araç ve yolcu kapasitesi dört katına çıktığını dile getiren Hisarcıklıoğlu, “Bekleme sürelerinin azalması ile düşen maliyetlerin Türk özel sektörüne sadece bir yılda sağladığı katkı 450 milyon liradır. Yani yaptığımız yatırım, özel sektörümüze kazanç olarak fazlası ile yansımıştır” diyor. Bu konuda Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı önceki hafta CEO Club’da iş insanlarına hitaben artık bekleme sürecinin bir güne kadar ineceğini üzerine basa basa söylemişti.
Türkiye’nin en büyük kara gümrük müdürlüğü olan ve günde 700 TIR’ın yılda 40 milyar dolarlık malın işlem gördüğü Halkalı Gümrük Müdürlüğü de bu kapsamda Çatalca’da 220 dönüm arazi üzerinde yeniden inşa edilecek. Bir lojistik merkezinin de kurulacağıbu kapının da bir yıl içinde tamamlanması hedefleniyor.

10 YENİ KAPI DAHA GELİYOR
Arap baharı, Suriye gerginliği ve İran sorunu derken dış politikada yoğun bir gündemle karşıkarşıya olduğumuz bugünlerde yeni kapılar da planlar dahilinde. Komşuyla sıfır sorun politikasından bugünlere evrilen süreçte sınır kapılarındaki modernizasyon çalışmalarına ek olarak yeni kapı açma çalışmaları da gündemde.
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı10 yeni kapının bu yıl içinde önemli bir kısmının devreye girmesini hedefliyor. Yeni sınır kapısıaçılacak ülkeler ise İran, Irak ve Gürcistan olarak belirlenmiş.Suriye ise yeni kapılar için şu an askıya alınmış durumda.

Haber : Sibel Atik
ekonomist.com.tr

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder