YENİ TÜRK TİCARET KANUNU’NDA TİCARİ DEFTER TUTMA, |
ENVANTER, DEĞERLEME, SAKLAMA VE İBRAZ |
YÜKÜMLÜLÜĞÜ |
6102 sayılı Yeni Türk Ticaret Kanunu’na göre;(1)(YTTK) ticari defterlerin, |
Uluslararası Finansal Raporlama Standartlarını yansıtır şekilde hazırlanan |
Türkiye Muhasebe Standartlarına (YTTK Md. 88), bu standartlarda |
hüküm bulunmayan hallerde doğrudan Uluslararası Finansal Raporlama |
Standartları’na göre, tacirin ticarî işlemleriyle malvarlığı durumunu açıkça |
gösterir şekilde tutulması, ticari işletmesinin açılışında, taşınmazlarını, alacaklarını, |
borçlarını, nakit parasının tutarını ve diğer varlıklarını eksiksiz |
ve doğru bir şekilde gösteren ve varlıkları ile borçlarının değerlerini teker |
teker belirten bir envanter çıkarması, yılsonu finansal tabloların Türkiye |
Muhasebe Standartlarına uyularak düzenlenmesi, finansal tablolarında yer |
alan varlıklar ile borçları Türkiye Muhasebe Standartlarında öngörülen |
ilkeler de dikkate alınmak üzere değerlenmesi, ticari defterlerini, envanterleri, |
açılış bilançolarını, ara bilançolarını, finansal tablolarını, yıllık faaliyet |
raporlarını, topluluk finansal tablolarını ve yıllık faaliyet raporlarını |
ve bu belgelerin anlaşılabilirliğini kolaylaştıracak çalışma talimatları ile |
diğer organizasyon belgelerini saklaması, gerektiğinde ticari defterlerinin |
ibrazı şarttır. |
Yeni TTK’ya göre; muhasebenin tutuluşunda Türkiye Muhasebe Standartları |
ve bu bağlamda IFRS(Uluslararası Finansal Raporlama Standartları) |
emredici niteliktedir. Hükmün Türkiye Muhasebe Standartlarına ve |
YTTK’nın 88 inci maddesine gönderme yapması özel bir anlam taşımaktadır. |
Yeni Türk Ticaret Kanunu gerekçesinde, muhasebenin Vergi Usul |
Kanununa ve vergi mevzuatına göre tutulamayacağı, muhasebenin vergi |
için de tutulmayacağı, vergi verilerinin ve sonuçlarının bu suretle tutulan |
muhasebeye dayandırılacağı önemle belirtilmiştir. |
Temel defterler dışında hangi defterlerin tutulması gerektiği YTTK’da |
belirtilmemiştir.6762 sayılı eski Türk Ticaret Kanunu’nda(2)(ETTK) olduğu |
gibi, “işletmenin niteliğinin ve öneminin gerektirdiği” ölçüsü ile defterlerin |
belirlenmesi uygun değildir. Bunu Türkiye Muhasebe Standartları |
Kurulu belirleyecektir. Ticari defterlerin uygun tutulmaması, cezaî yönden |
bu Kanuna ve ilgili diğer kanun hükümlerine göre sonuçlar doğuracaktır. |
A) Ticari Defter tutma ve envanter |
I – Ticari Defter tutma yükümlülüğü |
Her tacir, ticari defterleri tutmak ve defterlerinde, ticari işlemleriyle |
malvarlığı durumunu, Türkiye Muhasebe Standartlarına ve YTTK 88 inci |
madde hükümleri başta olmak üzere bu Kanuna göre açıkça görülebilir bir |
şekilde ortaya koymak zorundadır. Defterler, üçüncü kişi uzmanlara, makul |
bir süre içinde yapacakları incelemede işletmenin faaliyetleri ve finansal |
durumu hakkında fikir verebilecek şekilde tutulur. İşletme faaliyetlerinin |
oluşumu ve gelişmesi defterlerden izlenebilmelidir.(YTTK Md.64/1) |
Dünya çapında ulusal ve uluslararası standartlar bakımından evrensel |
nitelik taşıyan bu düzenleme, her tacirin ticarî defter tutmak yükümlülüğüne |
ilişkin emredici bir kural koymaktadır. Bu yükümlülükten hiçbir tacir |
ayrık tutulamaz. Maddede ve kenar başlığında “ticarî defter” ibaresi kullanılmış |
olmasına rağmen gerçekte, muhasebe tutulması yükümü ifade edilmiştir; |
yoksa kastedilen günlük defter, büyük defter gibi defterler değildir. |
“Muhasebe” ise sisteme gönderme yapar. Tacirin tüzel kişi olması halinde |
defterleri tutma sorumluluğu yöneticilere ve yönetim kuruluna aittir. Yöneticiler |
ve yönetim kurulu, ilgili tüzel kişiye ilişkin özel hükümlere göre |
belirlenir; sorumluluk da aynı hükümler çerçevesinde saptanır. Defteri bizzat |
tutacak kişilerin gerekli bilgiyi haiz uzman kişiler arasından seçilmesi |
zorunluğu, yöneticiye ve yönetim organlarına gene bir sorumluluk halinde |
yüklenmiştir. |
Tacir, işletmesiyle ilgili olarak gönderilmiş bulunan her türlü belgenin, |
fotokopi, karbonlu kopya, mikrofiş, bilgisayar kaydı veya benzer şekildeki |
bir kopyasını, yazılı, görsel veya elektronik ortamda saklamakla yükümlüdür.( |
YTTK Md.64/2) |
Bu düzenlemede belgeleme ve kaydın belgeye (evrak-ı müsbiteye) |
dayanması ilkesi öngörülmüştür (“Belge yoksa kayıt da yoktur” ilkesi). |
Hüküm teknik gelişmelere uygun olarak saklama ortamını sınırlayıcı olmayan, |
gelişmelere açık bir tarzda göstermiştir. |
Ticari defterler, açılış ve kapanışlarında noter tarafından onaylanır. |
Kapanış onayları, izleyen faaliyet döneminin altıncı ayının sonuna kadar |
yapılır. Şirketlerin kuruluşunda defterlerin açılışı ticaret sicili müdürlükleri |
tarafından da onaylanabilir. Açılış onayının noter tarafından yapıldığı |
hâllerde noter, ticaret sicili tasdiknamesini aramak zorundadır. Türkiye |
Muhasebe Standartlarına göre elektronik ortamda veya dosyalama suretiyle |
tutulan defterlerin açılış ve kapanış onaylarının şekli ve esasları ile |
bu defterlerin nasıl tutulacağı Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca bir tebliğle |
belirlenir.(YTTK Md.64/3) |
Bu düzenleme deftere resmiyet verilmesi yani onay gereğini belirtmekte |
ve bunun usulünü göstermektedir. Bu madde ile defterlerin tümü |
açılış ve kapanış onayına tâbi tutulmuştur. Bu değişikliğin sebebi çift defter |
kullanımını olabildiğince engellemektir. Çift defter sadece hesaplara |
ilişkin ticarî defterlerde değil, aynı zamanda pay defteri, karar defteri ve |
genel kurul karar defterlerinde de sık rastlanan bir olgudur. Bu defterlerden |
herhangi biri kapatılmadan yenisi açılabilmekte, ihtilaflarda mahkemenin |
önüne değişik defterler çıkabilmektedir. Bu çoğu kez hileli bir davranış |
teşkil eden çift defter uygulamasına özellikle pay defteriyle, yönetim kurulu |
karar defterinde çok sık rastlanmaktadır. Uygulamada sıkışıklığa yol |
açmamak için onay süresi izleyen faaliyet döneminin altıncı ayına kadar |
uzatılmıştır. |
Pay defteri, yönetim kurulu karar defteri ve genel kurul toplantı ve |
müzakere defteri gibi işletmenin muhasebesiyle ilgili olmayan defterler de |
ticari defterlerdir.(YTTK Md.64/4) Bu düzenleme, uygulamada tartışmalı |
olan bir konuya açıklık getirmektedir. Pay, karar ve müzakere defterlerinin |
ticarî defter sayılması teoriye uymamakta, uygulamanın gereksinimini |
duyduğu gibi kural olarak kanuna girmiş bulunmaktadır. Kuralın amacı, |
karine oluşturmak, ispatta yardımcı olmak gibi işlevlere sahip söz konusu |
defterlere, ticarî defterlere uygulanan güven ve disiplin kurallarını uygulayabilmektir. |
Uygulamada tasdiklere tâbi olmayan bu defterlerin çoğu kez |
güvenilemez durumda oldukları görülmüştür. |
Yevmiye, defteri kebir ve envanter defteri dışında tutulacak defterler |
Türkiye Muhasebe Standartları Kurulu tarafından bir tebliğ ile belirlenecektir.( |
YTTK Md.64/5) |
II–Ticari Defterlerin tutulması |
Defterler ve gerekli diğer kayıtlar Türkçe tutulur. Kısaltmalar, rakamlar, |
harfler ve semboller kullanıldığı takdirde bunların anlamları açıkça belirtilmelidir.( |
YTTK Md.65/1) |
Defterlere yazımlar ve diğer gerekli kayıtlar, eksiksiz, doğru, zamanında |
ve düzenli olarak yapılır.(YTTK Md.65/2) |
Bu düzenleme; bilânço ilkelerinden bazılarına, yani tamlık, doğruluk, |
zamanında kayıt ve düzen ilkelerine açıkça gönderme yapmakta, ancak |
bunları tanımlamamaktadır. Tamlık, kısaca işletme iş ve işlemlerin eksiksiz |
olarak, yani herhangi bir boşluk yaratmadan muhasebeleştirilmesi, |
kaydı gereken bir iş ve işlemin kayıt dışı bırakılmaması demektir. Muhasebedeki |
tamlık ilkesi bilânçodaki tamlık ilkesinden farklıdır. İkincisi aktif |
ve pasiflerin tamlığını, aktif ve pasif listesinin ne eksik ne de fazla olmasını |
ifade eder. Doğruluk, kaydın gerçeğe uygun ve sadık bir biçimde iş |
ve işlemi yansıtmasıdır. İşlemin gerçeğe sadık bir şekilde muhasebe kaydı |
haline gelmesi, inceleyenin yanlış yorumlara yöneltilmeden aktarılmasıdır. |
Zamanında kayıt, muhasebe kaydının zamanında yapılması, sonraya |
bırakılmaması gereğini ifade eder. İlke muhasebe kaydının 5-10 gün gibi |
belirli süre içinde yapılmasını öngörmemekte, genel kabul gören muhasebe |
kurallarına uygun olarak “zamanında” ölçüsünü kullanmaktadır. “Zamanında”, |
hemen veya derhal anlamına gelmediği gibi, haftalara da izin |
vermemekte, gerçekçi ancak kısa bir süreye yani, muhasebeleştirmenin |
olağan süresine işaret etmektedir. Düzen ilkesi ile, yapılan iş ve işlemlerin |
kaydının zaman akışına göre, yani kronolojik sırada tarih ve belge numarası |
dikkate alınarak yapılması kastedilmektedir. |
Bir yazım veya kayıt, önceki içeriği belirlenemeyecek şekilde çizilemez |
ve değiştirilemez. Kayıt sırasında mı yoksa daha sonra mı yapıldığı |
anlaşılmayan değiştirmeler yasaktır.(YTTK Md.65/3) |
Çizimler, saklayıcı, örtücü ve karartıcı değil düzeltici ve gerçeği yansıtıcı |
olmalıdır. Bu sebeple, eski kayıt, karalanmamalı, kapatılmamalı, herMayıs |
hangi bir madde veya araçla silinmemeli, görülecek, okunacak, ne olduğu |
bilinecek tarzda sadece temiz bir biçimde çizilmelidir. |
Defterler ve gerekli diğer kayıtlar, olgu ve işlemleri saptayan belgelerin |
dosyalanması şeklinde veya veri taşıyıcıları aracılığıyla tutulabilir; |
şu şartla ki, muhasebenin bu tutuluş biçimleri ve bu konuda uygulanan |
yöntemler Türkiye Muhasebe Standartlarına uygun olmalıdır. Defterlerin |
ve gerekli diğer kayıtların elektronik ortamda tutulması durumunda, bilgilerin |
saklanma süresince bunlara ulaşılmasının ve bu süre içinde bunların |
her zaman kolaylıkla okunmasının temin edilmiş olması şarttır. Elektronik |
ortamda tutulma hâlinde birinci ilâ üçüncü fıkra hükümleri kıyas yoluyla |
uygulanır. (YTTK Md.65/4) |
Son fıkra, defter tutanlara, kayıtları, olguları ve işlemleri içeren ve aynı |
zamanda da kanıtlayan belgelerin saklanmasında ikili seçenek sunmaktadır. |
Birincisi fizikî dosyalama, ikincisi ise veri taşıyıcılarının kullanılmasıdır. |
“Veri taşıyıcıları” terimi, inter alia, mikrofişleri, CD’leri, magnetleri |
ve elektronik ortamı ifade eder. Hüküm teknik gelişmeleri dikkate almakta, |
elektronik ortam uygulamalarına olanak sağlamaktadır. Bu dördüncü fıkra, |
IFRS dikkate alınarak belirlenecek olan Türk standartları uygulamasıyla |
boyut kazanmaya müsaittir. |
III - Envanter |
Her tacir, ticari işletmesinin açılışında, taşınmazlarını, alacaklarını, |
borçlarını, nakit parasının tutarını ve diğer varlıklarını eksiksiz ve doğru |
bir şekilde gösteren ve varlıkları ile borçlarının değerlerini teker teker belirten |
bir envanter çıkarır.(YTTK Md.66/1) |
Her tacir işletmesinin açılışında bir envanter çıkarmalıdır (ilk envanter). |
Bunu her hesap dönemi sonunda tekrarlamalıdır. Envanter belli bir |
zamanda, bir işletmenin aktifleri ve pasifleri ve bunların kanunen öngörülen |
ölçütlere göre yapılmış değerlemeleri bağlamında “nesi var-nesi yok” |
anlamına gelen teknik bir terimdir. Envanter kısaca işletmenin aktif ve pasifini |
değerleriyle gösteren liste demektir. Birinci fıkra tamlık, doğruluk |
yanında varlıkların ve borçların teker teker gösterilmesi, yani kalemlerde |
toplama, hamur ve mahsup yapmama, konsolide etmeme ilkeleri yanında |
denetlenebilirlik kuralını da içerir. |
Tacir açılıştan sonra her faaliyet döneminin sonunda da böyle bir envanter |
düzenler. Faaliyet dönemi veya başka bir kanuni terimle hesap yılı |
oniki ayı geçemez. Envanter, düzenli bir işletme faaliyetinin akışına uygun |
düşen süre içinde çıkarılır. (YYTK Md.66/2) |
Bu düzenleme; her faaliyet yılının sonunda çıkarılacak envanteri hükme |
bağlamakta ve faaliyet (hesap) dönemini oniki ay ile sınırlamaktadır. |
İkinci fıkra envanterin çıkarılması süresini de kesin bir şekilde belirtmeksizin |
emredici bir kurala bağlamıştır: Envanter bilânçodan önce çıkarılmış |
olmalıdır. Çünkü, bilânço envantere dayanacaktır. |
Maddi duran malvarlığına dâhil varlıklarla, ham ve yardımcı maddeler ve |
işletme malzemeleri düzenli olarak ikame ediliyor ve toplam değerleri işletme |
için ikinci derecede önem taşıyorsa, değişmeyen miktar ve değerle envantere |
alınırlar; şu şartla ki, bunların mevcutları miktar, değer ve bileşim olarak |
sadece küçük değişikliklere uğramış olsunlar. Ancak, kural olarak üç yılda bir |
fiziksel sayım yapılması zorunludur. (YTTK Md.66/3) |
Bu düzenlemede, kural olarak “değişmeyen değer ilkesi” benimsenmiştir. |
Kural malvarlığı unsurlarının teker teker değerlendirilmesidir. Hüküm |
bunun iki istisnasını öngörmektedir. Bunlardan birincisi maddî duran |
malvarlığına dahil varlıklar, ikincisi ise, dönen malvarlığı kategorisi kapsamındaki |
işletme ihtiyaçları için düzenli bir şekilde ikame edilen ham ve |
yardımcı maddelerle, akaryakıt gibi işletme malzemeleridir. Her ikisi de |
daha önceki değişmeyen değerleriyle (sabit değer) envantere alınabilirler. |
Ancak, ikinci kategorinin işletmede devamlı ikame edilmesi yanında toplam |
değerleri ile sabit değerleri arasındaki farkın küçük olması gerekir. Bu |
kural sürekli olarak uygulanamaz. Üç yılda bir fizikî, yani tam ve gerçek |
değerle varlıkların teker teker değerlendirilmesi suretiyle envanterin çıkarılması |
gerekir. |
Aynı türdeki stok malvarlığı kalemleri, diğer aynı nitelikteki veya yaklaşık |
aynı değerdeki taşınabilir malvarlığı unsurları ve borçlar ayrı ayrı |
gruplar hâlinde toplanabilir ve ortalama ağırlıklı değer ile envantere konulabilir.( |
YTTK Md.66/4) |
Son fıkra aynı grup içerisine girebilecek stok malvarlığı, taşınır malvarlığı |
unsurları ve borçların ayrı ayrı gruplandırılmasına ve ortalama ağırlıklı |
değerle envantere konulmasına olanak veren bir hükümdür. |
IV - Envanteri kolaylaştırıcı yöntemler |
Envanter çıkarılırken, malvarlığı mevcudu, sondaj yöntemine göre ve |
genel kabul gören matematiksel-istatistiksel yöntemler yardımı ile çeşit, |
miktar ve değer olarak belirlenir. Kullanılan yöntem, Türkiye Muhasebe |
Standartlarına uygun olmalıdır. Bu şekilde düzenlenen envanterin vardığı |
sonuçlar, fiziksel sayım yapılmış olsaydı elde edilecek olan envanterin sonuçlarına |
eş düşmelidir. (YTTK Md.67/1) |
Anılan yasal düzenleme; genel kabul gören matematiksel-istatiksel |
sondaj yöntemine izin vermektedir. Sondaj fizikî envanterin tersidir. Fizikî |
envanterde, aktif ve pasif kalemlerin envanteri, depolara inilerek, alacak |
ve borçlulara gidilerek onlarla mutabık kalınan bakiyeler alınarak, varlıkları |
teker teker sayarak, ölçerek tartarak ve değerlendirilerek yapılır. Sondaj |
yönteminde ise genel kabul gören matematiksel-istatiksel örneklerle |
belirleme yoluna gidilir. |
Bir faaliyet döneminin kapanış envanteri düzenlenmesinde Türkiye |
Muhasebe Standartlarına uygun başka bir yöntemin uygulanması suretiyle, |
cins, miktar ve değer olarak malvarlığı mevcudunun güvenle tespiti sağlanabiliyorsa |
fizikî envanter gerekli değildir. (YTTK Md.67/2) |
Bu yasal düzenleme, sondaj yöntemine göre envanter çıkarılabilmesinin |
şartını belirlemektedir. Şart, kısaca şöyle formüle edilebilir: Envanter |
günündeki duruma göre fizikî yöntem uygulansaydı aynı sonucu vereceği |
kesin ise genel kabul gören muhasebe ilkelerine uygun başka bir yöntem |
uygulanabilir. |
Faaliyet döneminin kapanışında, fizikî sayım veya ikinci fıkraya göre |
izin verilen diğer bir usul kullanılarak malvarlığı kalemlerinin cins, miktar |
ve değerine göre faaliyet döneminin kapanışından önceki üç veya sonraki |
iki ay içinde bulunan bir gün itibarıyla düzenlenmiş özel bir envanterde |
gösterilmişse, ayrıca bu özel envantere dayalı olarak ve Türkiye Muhasebe |
Standartlarına uygun bir şekilde ileriye dönük tahmin yöntemiyle, faaliyet |
döneminin sonunda mevcut varlıkların o faaliyet döneminin sonu itibarıyla |
değerlemesi doğru yapılıyorsa, varlıklara ilişkin envanterin yapılmasına |
gerek yoktur.(YTTK Md.67/3) |
B) Açılış bilançosu, yılsonu finansal tabloları |
I - Genel hükümler |
1. Düzenleme yükümü |
Tacir, ticari faaliyetinin başında ve her faaliyet döneminin sonunda, |
varlık ve borçlarının tutarlarının ilişkisini gösteren finansal tabloyu (sırasıyla |
açılış bilançosunu ve yıllık bilançoyu) çıkarmak zorundadır. Açılış |
bilançosunda, yılsonu finansal tablolarının, yılsonu bilançosuna ilişkin hükümleri |
uygulanır.(YTTK Md.68/1) |
Hüküm, her tacir için açılış bilânçosu ile yıllık bilânço düzenlenmesinin |
zorunlu olduğunu öngörmekte ve açılış bilânçosuna uygulanacak hükümleri |
göstermektedir. Hüküm ayrıca bilânço kavramının anlamına da |
kısa bir gönderme yapmaktadır. |
Tacir, gelir tablosunu hazırlar.(YTTK Md.68/2) |
Bilanço ile gelir tablosu, yılsonu finansal tablolarını oluşturur. 514 |
üncü madde ile Türkiye Muhasebe Standartlarının bu konudaki hükümleri |
saklıdır.(YTTK Md.68/3) |
2. Düzenlemeye ilişkin ilkeler |
Yılsonu finansal tablolar; |
a. Türkiye Muhasebe Standartlarına uyularak düzenlenmeli, |
b. Açık ve anlaşılır olmalı, |
c. Düzenli bir işletme faaliyeti akışının gerekli kıldığı süre |
içinde çıkarılmalıdır. (YTTK Md.69) |
Hükmün içerik ve anlamı, Türkiye Muhasebe Standartlarına göre belirlenir |
ve tamamlanır. Uluslararası Finansal Raporlama Standartları, IASC/ |
IFRS’nin belirleyeceği kurallar ve bunlara dayalı Türkiye Muhasebe Standartlarıyla |
dinamik bir nitelik taşır. |
3. Dil ve para birimi |
Yılsonu finansal tabloları Türkçe ve Türk Lirası ile düzenlenir. Bu konudaki |
diğer kanunlarda yer alan istisnalar saklıdır.(YTTK Md.70) |
4. İmza |
Finansal tablolar, tacir tarafından tarih atılarak imzalanır. (YTTK |
Md.71) |
Borçlar Kanunu 12 nci madde dolayısıyla kural olarak güvenli elektronik |
imza geçerlidir. |
II - Kalemlere ilişkin ilkeler |
1. Tamlık ve mahsup yasağı |
Aksine kanuni hükümler ve Türkiye Muhasebe Standartları saklı kalmak |
kaydıyla, finansal tabloların, ticari işletmenin tüm varlıklarını, borçlarını, |
peşin ödenen giderler ile peşin tahsil edilen gelirleri, teknik terimle |
dönem ayırıcı hesapları, bütün gelir ve giderleri doğru şekilde değerlendirilmiş |
olarak göstermesi zorunludur. Mülkiyeti saklı tutulması kaydıyla |
iktisap edilen ve işletmenin kendisinin veya üçüncü kişilerin borçları için |
rehnolunan ya da başka bir şekilde teminata verilen malvarlığı unsurları, |
teminat verenin bilançosunda gösterilir. Nakdî tevdilerin söz konusu olduğu |
hâllerde, bunlar teminat alanın bilançosunda yer alır. Finansal kiralamaya |
ilişkin hükümler saklıdır. (YTTK Md.72/1) |
Aktif kalemler pasif kalemlerle, giderler gelirlerle, taşınmazlara ilişkin |
haklar, bunlarla ilgili yüklerle mahsup edilemez. (YTTK Md.72/2) |
İkinci fıkra, açıklık ilkesi gereği mahsubu yasaklamaktadır. |
2. Bilançonun içeriği |
Türkiye Muhasebe Standartlarında aksi öngörülmemişse bilançoda, |
duran ve dönen varlıklar, özkaynaklar, borçlar ve dönem ayırıcı hesaplar |
ayrı kalemler olarak gösterilir ve yeterli ayrıntıya inilerek şemalandırılır. |
(TTK Md.73/1) |
Hüküm bilânçodaki aktif ve pasif ayrımına çok genel bir ifade ile işaret |
etmekte, ancak ne cetvel ne de tablo şekline ilişkin bir tercih belirtmektedir. |
Genel bir hüküm olduğundan uyulması zorunlu asgarîyi gösteren bir |
bilânço şemasına da yer vermemiştir. Ancak bilânço kalemlerinin yeterli |
derecede ayrıntıya inilerek şemalandırılmasını öngörmüştür. |
Duran varlıklar içinde işletmeye devamlı surette tahsis edilmiş bulunan |
varlıklar yer alır.(YTTK Md.73/2) |
3. Aktifleştirme yasağı |
Türkiye Muhasebe Standartlarında aksi öngörülmemişse, işletmenin |
kuruluşu ve özkaynak sağlanması amacıyla yapılan harcamalar için bilançoya |
aktif kalem konulamaz.(YTTK Md.74/1) |
Hüküm, tamlık ilkesinin bir uygulamasıdır. Bilirkişi, kuruluş denetçisi, |
noter, avukat ücretleri, tescil giderleri ve çeşitli resimler gibi kuruluş |
giderleri sonucunda işletmeye herhangi bir varlık girmez. Aynı şekilde öz |
sermayenin sağlanabilmesi için yapılan ihraç, izahname, pay senedi basımı |
giderleri ile aracı kurum komisyonları da işletmeye bir varlık kazandırmaz. |
Bedelsiz olarak elde edilmiş, maddi olmayan duran varlıklar için bilançonun |
aktifine kalem konulamaz; meğerki, Türkiye Muhasebe Standartlarında |
aksi öngörülmüş olsun.(YTTK md.74/2) |
Bir işletmenin kendi yarattığı, kendisine ait ticaret unvanı, marka, |
patent, faydalı model, tasarım gibi fikrî mülkiyet hakları ve peştemaliye |
(good will) benzeri işletme değerleri de aktifleştirilemez. Bu değerler bedel |
ödenerek başkalarından devralınmışsa, yasak söz konusu değildir. Hüküm |
duran varlıklara ilişkin olduğundan dönen varlıklar arasında yer alan |
elektronik veri tabanları da yasağın kapsamında değildir. |
Sigorta sözleşmelerinin yapılması için gerekli olan giderler aktifleştirilemez; |
meğerki, Türkiye Muhasebe Standartlarında aksi öngörülmüş |
olsun.(YTTK Md.74/3) |
4. Karşılıklar |
Gerçekleşmesi şüpheli yükümlülük ve askıdaki işlemlerden doğabilecek |
muhtemel kayıplar için Türkiye Muhasebe Standartlarında öngörülen |
kurallara göre karşılık ayrılır. (YTTK Md.75) |
Karşılıklar bilânço hukukunun en ünlü kalemlerinden biri olup, şüpheli |
borçlardan, askıdaki işlemlerden, gelecekte yerine getirilecek borçlardan |
doğması olası kayıplar için ayrılan, amaç hükmü belirli yedek akçelerdir. |
Karşılıklar, Türkiye Muhasebe Standartlarına göre ayrılır. |
5. Dönem ayırıcı hesaplar |
Bilanço gününden sonraki belirli bir süre içinde giderleşecek olan harcamalar |
ile gelir unsuru oluşturacak tahsilatlar hakkında Türkiye Muhasebe |
Standartları uygulanır.(YTTK Md.76) |
6. Sorumluluk ilişkileri |
Bono düzenlenmesi ile poliçe ve çek düzenlenmesinden, devrinden, |
poliçenin kabulünden, kefaletlerden, avalden, garanti sözleşmelerinden, |
akreditif teyitlerinden, üçüncü kişilerin borçları için verilen teminatlardan, |
üçüncü kişiler lehine taahhütlerden doğan sorumluluklar ile Türkiye Muhasebe |
Standartlarında öngörülen diğer sorumluluklar pasifte gösterilmemişlerse, |
bilançonun altında veya ekte Türkiye Muhasebe Standartlarına |
göre açıklanır. Rücudan doğan alacaklar ve borçlar ile ilgili sorumluluk |
ilişkileri de ekte belirtilir. (YTTK Md.77) |
Hüküm şeffaflık ilkelerinin gereği olarak, pasifte yer almayan sorumluluk |
ilişkilerinin ekte açıklanmasını öngörmektedir. |
III - Değerleme ilkeleri |
1. Genel değerleme ilkeleri |
Finansal tablolarında yer alan varlıklar ile borçlarla ilgili olarak, aşağıdakilerle |
sınırlı olmamak ve Türkiye Muhasebe Standartlarında öngörülen |
ilkeler de dikkate alınmak üzere şu değerleme ilkeleri geçerlidir(YTTK |
Md./78/1) |
a. Bir önceki dönemin kapanış bilançosundaki değerler ile |
faaliyet döneminin açılış bilançosundaki değerler birbirinin aynı |
olmalıdır. Birinci ilke, “bilânçoların değersel özdeşliği” veya Sermaye |
Piyasası Kurulunun XI/25 sayılı tebliğinde olduğu gibi karşılaştırılabilirlik |
(comparability) diye anılır. Bilânçoların gediksiz |
birbirini izlemelerini bir önceki bilânçonun kapanış değerlerinin |
bir sonraki bilânçonun açılış değerleriyle özdeş olmasını, böylece |
finansal durum karşılaştırması yapılmasını ifade eder. Bu ilkenin |
istisnası Türk Lirasından Yeni Türk Lirasına geçişte olduğu gibi |
para biriminin değişmesidir. |
b. Fiilî veya hukuki duruma aykırı olmadıkça, değerlemelerde |
işletme faaliyetinin sürekliliğinden hareket edilir. |
İkinci ilke, işletmenin sürekliliği (going concern)’dir. Sermaye |
Piyasası Kurulunun XI/25 sayılı tebliğinin 16 ncı maddesine bakılmalıdır. |
Finansal tablolar işletmenin faaliyetlerini sürdüreceği |
varsayımına dayanır; meğerki, iflâs davası, tasfiye kararı, devamlı |
ödeme güçlüğü ödemeleri, tatil veya benzeri fiili veya hukukî bir |
sebep bu varsayıma olanak bırakmasın. İşletmenin öngörülebilir |
bir gelecekte faaliyetini devam ettireceği varsayılmazsa, işletmedeki |
tüm aktif ve pasiflerin farklı ölçülerle değerlendirilmesi gerekir |
ve yılsonu rakamları, faaliyetin sonuçlarını vermez. |
c. Bilanço kapanış gününde, varlıklar ve borçlar teker teker |
değerlendirilir. |
Bu ilke, iki alt ilkeyi içerir: bilânço günü ve teker teker değerleme. |
Değerlemeler bilânço günü itibarıyla yapılmalı, bu tarihe |
kadar değerlendirmeyi etkileyen bütün etkenler dikkate alınmalı, |
anılan tarihten sonrakiler de hesaba katılmamalıdır. Teker teker |
değerleme ise şeffaflığın vazgeçilmez gereğidir. Aksi halde kalemler |
toplanır ve mahsuplarla bir değer elde edilirse, finansal durum |
anlaşılamaz. |
d. Değerleme ihtiyatla yapılmalıdır; özellikle de bilanço gününe |
kadar doğmuş bulunan bütün muhtemel riskler ve zararlar, bunlar |
bilanço günü ile yılsonu finansal tablolarının düzenlenme tarihi |
arasında öğrenilmiş olsalar bile, dikkate alınır; kazançlar bilanço |
günü itibarıyla gerçekleşmişlerse hesaba katılır. Değerlemeye ilişkin |
olumlu ve olumsuz farkların dönem sonuçlarıyla ilişkilendirilmesinde |
Türkiye Muhasebe Standartlarındaki esaslara uyulur. |
İhtiyat ilkesi, bilânço günü ilkesinin tamamlayıcısıdır. |
e. Faaliyet yılının gider ve gelirleri, ödeme ve tahsilat tarihlerine |
bakılmaksızın yılsonu finansal tablolarına alınırlar. |
Bu ilke, tahakkuk ilkesi diye adlandırılan muhasebenin temel |
varsayımlarından birini ifade eder. İlke aynı zamanda faaliyet dönemlerinin |
bağımsızlığı ilkesini de kapsar. |
f. Önceki yılsonu finansal tablolarında uygulanmış bulunan |
yöntemler korunur. |
Yöntemlerde kararlılık, karşılaştırılabilirlik ilkesinin gereğidir. |
Standartlarda öngörülen hâllerde ve istisnai durumlarda birinci |
fıkradaki ilkelerden ayrılınabilir. (YTTK Md.78/2)İlkelerden |
istisnaî durumlarda ayrılmak mümkündür. Ancak istisnaî durumun |
haklı temellere dayanması ve vergi kanunlarından doğmaması gerekir. |
2. Varlıklar ile borçların değerleme ölçüleri |
Duran ve dönen varlıklar Türkiye Muhasebe Standartları uyarınca bu |
standartlarda gösterilen ölçülere göre değerlenir. Borçlar ve diğer kalemler |
için de aynı standartlar uygulanır. (YTTK Md.79) |
3. İktisap ve üretim değerleri |
Değerlemede uygulanacak değerlerin belirlenmesi, tanımları, kapsamları, |
uygulanacak kalemlerin gösterilmesi ve değişiklikler Türkiye Muhasebe |
Standartlarına tabidir.(YTTK Md.80) |
4. Değerlemeyi basitleştirici yöntemler |
Şartların gerçekleşmesi hâlinde Türkiye Muhasebe Standartlarında öngörülen |
değerlemeyi basitleştirici yöntemler uygulanır.(YTTK Md.81) |
C) Saklama ve ibraz |
I - Belgelerin saklanması, saklama süresi |
1. Her tacir; |
a. Ticari defterlerini, envanterleri, açılış bilançolarını, ara |
bilançolarını, finansal tablolarını, yıllık faaliyet raporlarını, |
topluluk finansal tablolarını ve yıllık faaliyet raporlarını ve bu |
belgelerin anlaşılabilirliğini kolaylaştıracak çalışma talimatları |
ile diğer organizasyon belgelerini, |
b. Alınan ticari mektupları, |
c. Gönderilen ticari mektupların suretlerini, |
d. 64 üncü maddenin birinci fıkrasına göre yapılan kayıtların |
dayandığı belgeleri, |
sınıflandırılmış bir şekilde saklamakla yükümlüdür. |
2. Ticari mektuplar, bir ticari işe ilişkin tüm yazışmalardır. |
3. Açılış ve ara bilançoları, finansal tablolar ve topluluk finansal |
tabloları hariç olmak üzere, birinci fıkrada sayılan belgeler, |
Türkiye Muhasebe Standartlarına da uygun olmak kaydıyla, görüntü |
veya veri taşıyıcılarda saklanabilirler; şu şartla ki; |
a. Okunur hâle getirildiklerinde, alınmış bulunan ticari |
mektuplar ve defter dayanaklarıyla görsel ve diğer belgelerle |
içerik olarak örtüşsünler; |
b. Saklama süresi boyunca kayıtlara her an ulaşılabilsin ve |
uygun bir süre içinde kayıtlar okunabilir hâle getirilebiliyor |
olsun. |
4. Kayıtlar 65 inci maddenin dördüncü fıkrasının ikinci cümlesi |
uyarınca elektronik ortama alınıyor ise, bilgiler; bilgisayar yerine |
basılı olarak da saklanabilir. Bu tür yazdırılmış bilgiler birinci |
cümleye göre de saklanabilir. |
5. Birinci fıkranın (a) ilâ (d) bentlerinde öngörülen belgeler on |
yıl saklanır. |
6. Saklama süresi, ticari defterlere son kaydın yapıldığı, envanterin |
çıkarıldığı, ara bilançonun düzenlendiği, yılsonu finansal |
tablolarının hazırlandığı ve konsolide finansal tabloların hazırlandığı, |
ticari yazışmaların yapıldığı veya muhasebe belgelerinin |
oluştuğu takvim yılının bitişiyle başlar. |
7. Bir tacirin saklamakla yükümlü olduğu defterler ve belgeler; |
yangın, su baskını veya yer sarsıntısı gibi bir afet veya hırsızlık |
sebebiyle ve kanuni saklama süresi içinde zıyaa uğrarsa tacir zıyaı |
öğrendiği tarihten itibaren onbeş gün içinde ticari işletmesinin bulunduğu |
yer yetkili mahkemesinden kendisine bir belge verilmesini |
isteyebilir. Bu dava hasımsız açılır. Mahkeme gerekli gördüğü |
delillerin toplanmasını da emredebilir. |
8. Gerçek kişi olan tacirin ölümü hâlinde mirasçıları ve ticareti |
terk etmesi hâlinde kendisi defter ve kâğıtları birinci fıkra gereğince |
saklamakla yükümlüdür. Mirasın resmî tasfiyesi hâlinde veya |
tüzel kişi sona ermişse defter ve kâğıtlar birinci fıkra gereğince on |
yıl süreyle sulh mahkemesi tarafından saklanır. (YTTK Md.82) |
II - Hukuki uyuşmazlıklarda ibraz |
Ticari uyuşmazlıklarda mahkeme, yabancı gerçek veya tüzel kişi bile |
olsalar, tarafların ticari defterlerinin ibrazına, resen veya taraflardan birinin |
istemi üzerine karar verebilir.(YTTK Md.83/1) |
Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununun, yargılamayı gerektiren davalarda |
hazırlık işlemlerine ilişkin hükümleriyle senetlerin ibrazı zorunluluğuna |
dair olan hükümleri ticari işlerde de uygulanır.(YTTK Md.83/2) |
III - Uyuşmazlıklarda suret alınması |
Bir hukuki uyuşmazlıkta ticari defterler ibraz edilmişse, defterlerin |
uyuşmazlıkla ilgili kısımları tarafların katılımı ile incelenir. Gerekli görülürse, |
defterlerin ilgili yapraklarından suret alınır. Defterlerin geri kalan |
içerikleri, onların Türkiye Muhasebe Standartlarına uygunluklarının denetimi |
için gerekliyse mahkemeye açıklanır.(YTTK Md.84) |
IV - Defterlerin tümüyle incelenmesi |
Malvarlığı hukukuna ilişkin olan, özellikle de mirasa, mal ortaklığına |
ve şirket tasfiyesine ilişkin uyuşmazlıklarda, mahkeme, ticari defterlerin |
teslimine ve bütün içeriklerinin incelenmesine karar verebilir.(YTTK |
Md.85) |
V - Görüntü ve veri taşıyıcılara aktarılmış belgelerin ibrazı |
Saklanması zorunlu olan belgeleri, sadece görüntü veya başkaca bir |
veri taşıyıcısı aracılığıyla ibraz edebilen kimse, giderleri kendisine ait olmak |
üzere, o belgelerin okunabilmesi için gerekli olan yardımcı araçları |
kullanıma hazır bulundurmakla yükümlüdür; icap ettiği takdirde belgeleri, |
giderleri kendisine ait olmak üzere bastırmalı ve yardımcı araçlara ihtiyaç |
duyulmadan okunabilen kopyalarını sunabilmelidir.(YTTK Md.86) |
VI - Ticarete yeni başlayanlar için uygulama |
İşletmesini ticaret siciline tescil ettirmekle yükümlü olan işletme sahipleri |
için bu Kısım hükümleri, ticaret siciline tescil ettirme yükümlülüğünün |
doğduğu andan itibaren geçerlidir. (YTTK Md.87) |
VII -Türkiye Muhasebe Standartları Kurulunun yetkisi |
Yeni Türk Ticaret Kanunu’nun 64 ilâ 88 inci madde hükümlerine tabi |
gerçek ve tüzel kişiler gerek ticari defterlerini tutarken, gerek münferit ve |
konsolide finansal tablolarını düzenlerken, Türkiye Muhasebe Standartları |
Kurulu tarafından yayımlanan, Türkiye Muhasebe Standartlarına, kavramsal |
çerçevede yer alan muhasebe ilkelerine ve bunların ayrılmaz parçası |
olan yorumlara aynen uymak ve bunları uygulamak zorundadırlar. 514 |
ilâ 528 inci maddeler ile Kanunun ilgili diğer hükümleri saklıdır. (YTTK |
Md.88/1) |
Bu hüküm gerçek ve tüzel kişilerin ticarî defterlerine, küçük ve orta |
ölçekli işletmelere, ticaret şirketlerinin finansal tablolarıyla konsolide hesaplara, |
hatta gereğinde, esnafa Türkiye Muhasebe Standartlarının uygulanacağını |
hükme bağlamaktadır. |
Bu düzenlemeler, uygulamada birliği sağlamak ve finansal tablolara |
milletlerarası pazarlarda geçerlilik kazandırmak amacıyla, Uluslararası |
Finansal Raporlama Standartlarına tam uyumlu olacak şekilde, yalnız |
Türkiye Muhasebe Standartları Kurulu tarafından belirlenir ve yayımlanır. |
(YTTK Md.88/2) |
Türkiye Muhasebe Standartları Kurulunca, değişik ölçütteki işletmeler |
ve sektörler için, Uluslararası Finansal Raporlama Standartları tarafından |
farklı düzenlemelere izin verildiği hâllerde özel ve istisnai standartlar konulabilir; |
bunları uygulayanlar, söz konusu durumu finansal tablo dipnotlarında |
açıklarlar.(YTTK Md.88/3) |
Kanunlarla, belirli alanları düzenlemek ve denetlemek üzere kurulmuş |
bulunan kurum ve kurullar, Türkiye Muhasebe Standartlarına uygun olmak |
ve Türkiye Muhasebe Standartları Kurulunun onayını almak şartıyla, kendi |
alanları için geçerli olacak standartlar ile ilgili olarak ayrıntıya ilişkin, |
sınırlı düzenlemeleri yapabilirler.(YTTK Md.88/4) |
Türkiye Muhasebe Standartlarında hüküm bulunmayan hâllerde, ilgili |
oldukları alan dikkate alınarak, dördüncü fıkrada belirtilen ayrıntıya ilişkin |
düzenleme, ilgili düzenlemede de hüküm bulunmadığı takdirde milletlerarası |
uygulamada genel kabul gören muhasebe ilkeleri uygulanır. (YTTK |
Md.88/5) |
Türkiye Muhasebe Standartlarında ve ilgili oldukları alana özgülenerek |
özel standartlarda hüküm bulunmayan hallerde “dünyada yaygın uygulaması |
bulunan genel kabul gören muhasebe ilkelerine” uyulur. Bu hükümle |
US-GAAP diye anılan Amerika Birleşik Devletleri’nin genel kabul |
görmüş ilkeleri kastedilmektedir. Bu göndermenin sebebi şudur: “Genel |
kabul gören muhasebe ilkeleri” ibaresi, hemen belirlenebilecek bilinen ilkeleri |
ifade etmemektedir. Bu ilkeler çeşitlidir, hatta denilebilir ki, her ülke |
bu ibare ile farklı ilkeleri anlamaktadır. Dünyada en yaygın olan ise USGAAP’tır. |
US-GAAP’ı uygulamayan şirketler Amerika Birleşik Devletleri |
menkul kıymetler borsalarına kabul edilmemekte, kote olunmamaktadır. |
Bu sebeple AB kendi standartlarından vazgeçmiş IFRS’i kabul etmiştir. |
IFRS ile US-GAAP gittikçe birbirine yaklaşmıştır. Bütün bu sebepler gözönünde |
tutularak beşinci fıkrada, boşluk olan noktalarda US-GAAP’ın |
uygulanabilmesi olanağı yaratılmıştır. |
VIII-Geçici Maddelerdeki Düzenlemeler |
Yeni TTK’nın Geçici 1.maddesindeki düzenlemeye göre; |
1. Türkiye Muhasebe Standartları Kurulu tarafından belirlenen |
Türkiye Muhasebe Standartları; |
a. Türkiye Muhasebe Standartları, Türkiye Finansal Raporlama |
Standartları (TMS/TFRS) ve yorumları ile, |
b. Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmeler Türkiye Finansal |
Raporlama Standartlarından (KOBİ/TFRS) oluşur. |
2. Aşağıda sayılanlar TMS/TFRS ve Yorumlarını uygulamakla |
yükümlüdürler: |
a. Bu Kanunun 1534 üncü maddesinin ikinci fıkrasının (a) |
ila (e) bendlerindeki sermaye şirketleri, |
b. TMS/TFRS ve Yorumlarını uygulamayı tercih edenler. |
3. Aşağıda sayılanlar KOBİ/TFRS’nı uygulamakla yükümlüdürler: |
a. Bu maddenin ikinci fıkrasının (a) bendinde belirtilenlerin |
dışında kalan ve işletme yönetiminde yer almayan işletme |
sahipleri, işletmeye borç verenler ve kredi derecelendirme kuruluşları |
gibi dış kullanıcılar için genel amaçlı finansal tablo |
düzenleyen işletmeler. |
b. TMS/TFRS’nı uygulamayı tercih eden KOBİ tanımındaki |
işletmelerden tekrar KOBİ/ TFRS uygulamasına dönmek |
isteyen işletmeler. |
4. Türkiye Muhasebe Standartları Kurulu, küçük ölçekli işletmeleri |
KOBİ/TFRS’ndan kısmen veya tamamen muaf tutmaya |
veya bunlar için ayrı standartlar belirlemeye yetkilidir. |
5. Türkiye Muhasebe Standartları (TMS/TFRS ve Yorumları |
ile KOBİ/TFRS) ve kavramsal çerçevede belirlenen ilkeler bu Kanunun |
ticari defterlere, finansal tablolara ve raporlamaya ilişkin |
hükümleri ile ilgili diğer hükümlerine de uygulanır. |
Yine TTK’nın Geçici 6.maddesindeki konumuzla ilgili düzenlemeler |
aşağıdaki gibidir. |
“Geçici Madde 6- |
1. 1534 üncü maddenin ikinci fıkrasında anılan şirketler |
1/1/2013 tarihinde veya özel hesap dönemi dolayısıyla daha sonraki |
bir tarihte başlayacak hesap dönemi için, gerek ticari defterlerinin |
tutulmasında, gerek münferit ve konsolide finansal tablolarının |
düzenlenmesinde, Türkiye Muhasebe Standartları Kurulu |
tarafından yayımlanmış olan Türkiye Muhasebe Standartlarını |
uygulamak zorundadır. 1534 üncü maddenin ikinci fıkrasının (a) |
ilâ (e) bentlerindeki tacirler, 31/12/2012 tarihinde veya özel hesap |
dönemi dolayısıyla daha sonraki bir tarihte sona erecek olan hesap |
dönemlerine ilişkin ticari defterlerine dayanarak hazırlayacakları |
bilançolarını, Türkiye Muhasebe Standartlarına göre düzeltmek ve |
düzeltilmiş bilançolarını 1/1/2013 tarihinde veya özel hesap dönemi |
bulunanlar daha sonraki bir tarihte başlayacak hesap döneminin |
açılış bilançosu olarak ticari defterlerine ve finansal tablolarına |
geçirmek zorundadır. |
2. 1534 üncü maddenin üçüncü fıkrasında anılan şirket ve işletmeler, |
1/1/2013 tarihinde veya özel hesap dönemi dolayısıyla daha |
sonraki bir tarihte başlayacak hesap dönemi için, gerek ticari defterlerinin |
tutulmasında gerek münferit ve konsolide finansal tablolarının |
düzenlenmesinde, Türkiye Muhasebe Standartları Kurulu |
tarafından yayımlanmış olan özel Türkiye Muhasebe Standartlarını |
uygulamak zorundadır. Bu tacirler, 31/12/2012 tarihinde veya |
özel hesap dönemi dolayısıyla daha sonraki bir tarihte sona erecek |
olan hesap dönemlerine ilişkin ticari defterlerinden çıkaracakları |
bilançolarını, Türkiye Muhasebe Standartlarına göre düzeltmek ve |
düzeltilmiş bilançolarını 1/1/2013 tarihinde veya özel hesap dönemi |
bulunanlar daha sonraki bir tarihte başlayacak hesap döneminin |
açılış bilançosu olarak ticari defterlerine ve finansal tablolarına |
geçirmek zorundadır.” |
D-Sonuç |
Yazımızın başlangıç bölümünde de açıklandığı üzere;6102 sayılı Yeni |
Türk Ticaret Kanunu’na göre; |
(YTTK) ticari defterlerin, Uluslararası Finansal Raporlama |
Standartlarını yansıtır şekilde hazırlanan Türkiye Muhasebe Standartlarına |
(YTTK Md. 88), bu standartlarda hüküm bulunmayan |
hallerde doğrudan Uluslararası Finansal Raporlama Standartları’na |
göre, tacirin ticarî işlemleriyle malvarlığı durumunu açıkça gösterir |
şekilde tutulması, ticari işletmesinin açılışında, taşınmazlarını, |
alacaklarını, borçlarını, nakit parasının tutarını ve diğer varlıklarını |
eksiksiz ve doğru bir şekilde gösteren ve varlıkları ile borçlarının |
değerlerini teker teker belirten bir envanter çıkarması, yılsonu |
finansal tabloların Türkiye Muhasebe Standartlarına uyularak |
düzenlenmesi, finansal tablolarında yer alan varlıklar ile borçları |
Türkiye Muhasebe Standartlarında öngörülen ilkeler de dikkate |
alınmak üzere değerlenmesi, ticari defterlerini, envanterleri, açılış |
bilançolarını, ara bilançolarını, finansal tablolarını, yıllık faaliyet |
raporlarını, topluluk finansal tablolarını ve yıllık faaliyet raporlarını |
ve bu belgelerin anlaşılabilirliğini kolaylaştıracak çalışma |
talimatları ile diğer organizasyon belgelerini saklanması, gerektiğinde |
ticari defterlerinin ibrazı zorunludur. Yeni Türk Ticaret |
Kanunu’ndaki bu düzenlemeler 01.01.2013 tarihinde yürürlüğe |
girerek bağlayıcı bir nitelik kazanacaktır. |
Mustafa İNANÇ* KAYNAKÇA |
6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu Gerekçesi. |
TC Yasalar (14.02.2011)6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu. Ankara, |
Resmi Gazete(27846) |
TC Yasalar (29.06.1956)6762 Sayılı Türk Ticaret Kanunu. Ankara, |
14 Eylül 2011 Çarşamba
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder