23 Haziran 2011 Perşembe

TTK, 6102 sayılı Yeni Türk Ticaret Kanunu,


TTK, 6102 sayılı Yeni Türk Ticaret Kanunu,
14.02.2011 tarihinde Resmi Gazete’de yayımlanmış olup, 01.07.2012 tarihinde yürürlüğe girecektir.. Yasada birçok yenilik bulunmaktadır. Kuşkusuz bunlardan en önemlileri de muhasebe ve denetim uygulamalarına getirilen yeniliklerdir.
Denetim; şirketlerin finansal tablolarının denetçi tarafından, uluslararası denetim standartlarıyla uyumlu Türkiye Denetim Standartlarına göre denetlenmesidir. Kanunda denetim o kadar önemsenmiş durumdadır ki denetimden geçmemiş finansal tablolar ile faaliyet raporunun düzenlenmemiş hükmünde olacağı belirtilmiştir.
Düzenleme kapsamında denetimden kastedilen şirketin finansal tabloları ile faaliyet raporunun denetimidir. Bunun yanında; envanter, muhasebe, iç denetim ve riskin erken teşhisi ve yönetimine ilişkin çalışmalar da denetim kapsamında sayılmıştır.
Yeni TTK u murakıplık müessesini kaldırarak muhasebe ve müşavirlik mesleğini ön plana çıkarmaktadır. Artık KOBİ ler denetim şirketleri veya en az bir SMMM veya YMM tarafından denetlenecektir. Şirketlerde finansal kontrol ve raporlama, iç kontrol ve iç denetim, risk yönetimi gibi birimler, çalışanlar ve yöneticileri yer alacaktır. Şirketlere yıllık 20-30 bin EURO luk bir ek maliyeti de beraberinde getirecektir…

Yasanın üzerine oturduğu ana tema şeffaf ve açıklığın gereği olarak Uluslararası standartlarda denetimi sağlamak.

Yasanın zorunlu hedefleri
1-     -   Türk işletmelerinin sürdürülebilir rekabet gücüne haiz güvenilir aktörler olması
2-      - Şirketlerde şeffaflığın sağlanması. İnternet sitesinde şirketlerin bir takım verileri yayınlaması zorunlu hale getiriliyor.
3-     -  Şirketlerde kurumsal yönetim ilkelerini uygulatmak.
4-      -  Türk şirketlerinin uluslararası toplumun kurallarına uygun onun dilini konuşan bir parçası haline gelmesini sağlamak. 

Denetçi, şirket genel kurulunca seçilecektir. Denetçinin, her faaliyet dönemi bitmeden seçilmesi şarttır. Yönetim kurulu seçimden sonra denetim görevinin hangi denetçiye verildiğini ticaret siciline tescil ettirir ve Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi ile internet sitesinde ilan eder.
Faaliyet döneminin dördüncü ayına kadar denetçi seçilememişse şirketin merkezinin bulunduğu yerdeki asliye ticaret mahkemesi tarafından denetçi atanır.
Bağımsız denetçi seçilmesi için son tarih 01.Mart.2013 tarihidir. Yanlış denetçi seçimi, şirketin geleceğini etkileyecektir
Yeni TTK ile; Anonim şirketler tarafından düzenlenen her türlü kağıt ve belgede; ticaret unvanı, şirketin merkezi, ticaret siciline kayıtlı olduğu yer ve ticaret sicil numarası, taahhüt edilen ve ödenen sermaye tutarı, internet sitesinin adresi ve numarası ile yönetim kurulu başkan ve üyelerinin adları ile soyadlarının gösterilmesi zorunlu hale getirilmiştir
Muhasebe, finans denetimi ve şirketin yönetiminin gerektirdiği ölçüde, finansal planlama için gerekli düzenin kurulması, Yeni TTK’da sayılan yönetim kurulunun devredemeyeceği ve vazgeçemeyeceği görev ve yetkilerdendir.
Bir yönetim kurulu üyesinin istediği, herhangi bir defter, defter kaydı, sözleşme, yazışma veya belgenin yönetim kuruluna getirtilmesi, kurulca veya üyeler tarafından incelenmesi ve tartışılması ya da herhangi bir konu ile ilgili yöneticiden veya çalışandan bilgi alınması reddedilemeyecektir
Yönetim kurulu başkan ve üyeleriyle yöneticilere ödenen her türlü paralar, temsil ve seyahat giderleri, tazminatlar ile sigortalar ve benzeri ödemelerin şirketin internet sitesinde yayımlanması zorunlu hale getirilmiştir
Kanuna  aykırılığın sonuçlarının  doğmasına  yol açacak fiil ve kararlarından;  kusuru bulunan yöneticiler ile yönetim kurulu üyelerinin sorumluluğunda olacaktır.. Ayrıca ilgili yönetim kurulu üyeleri üç aya kadar hapis ve yüz güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılabilecektir.
Yönetim kurulu üyelerinden biri, genel kurulun iznini almaksızın, şirketin işletme konusuna giren ticari iş türünden bir işlemi kendi veya başkası hesabına yapamayacağı gibi, aynı tür ticari işlerle uğraşan bir şirkete sorumluluğu sınırsız ortak sıfatıyla da giremeyecektir
Yasada Yönetim kurulunun yıllık faaliyet raporunun şirketin, o yıla ait faaliyetlerinin akışı ile her yönüyle finansal durumunu, doğru, eksiksiz, dolambaçsız, gerçeğe uygun ve dürüst bir şekilde yansıtacağı, bu raporda finansal durumun, finansal tablolara göre değerlendirileceği, raporda ayrıca, şirketin gelişmesine ve karşılaşması muhtemel risklere de açıkça işaret olunacağı, bu konulara ilişkin yönetim kurulunun değerlendirmesinin de raporda yer alacağı belirtilmiştir
Yönetim kurulu üyeleri, kanundan ve esas sözleşmeden doğan yükümlülüklerini ihlal ettikleri takdirde, kusurlarının bulunmadığını ispatlamadıkça, hem şirkete hem pay sahiplerine hem de şirket alacaklılarına karşı verdikleri zarardan sorumlu olacaktır. Hukuki sorumluluğun temel şartları; hukuka aykırılık, kusur, zarar ve illiyet bağı unsurlarının ortaya konulmuş olmasıdır. Bununla birlikte, kanundan veya esas sözleşmeden doğan bir görevi veya yetkiyi, kanuna dayanarak, başkasına devreden yönetim kurulu üyeleri, bu görev ve yetkileri devralan kişilerin seçiminde makul derecede özen göstermediklerinin ispat edilmesi hali hariç, bu kişilerin fiil ve kararlarından sorumlu olmayacaklardır.
 SMMM ENGİN SOĞANCI

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder