23 Haziran 2011 Perşembe

İhracatta Müşteriye Giden Yol


İhracatta Müşteriye Giden Yol


İhracat yapmak isteyen veya yaptığı ihracatını arttırmak isteyen dostlarımızla geçen sohbetlerde konunun dönüp dolaşıp geldiği nokta, müşteriye erişme yolları oluyor.

Doğal olarak, para ve müşteri bulunduğunda kimsenin kendilerini tutamayacağını ifade ediyorlar. İfade güzel ve hoş amma rakipler hiç de böyle düşünmeyip, parayı da müşteriyi de bulma konusunda kimseye sırtını yaslamadan hızla hareket ediyorlar. Para bulma konusu bizim konumuzun dışında kaldığından, müşteriye giden yolu biraz aralamak istiyoruz.


Bu konuda önde gelen başlıklardan birisi de, hangi pazara odaklanmamız gerektiği.


Genel eğilim, komşunun, eşin, dostun, ahbabın ve tabii ki rakibin yöneldiği pazara yönelmek olsa da, biraz daha akılcı ve bilimsel hareket etmek için, ürünümüzün dünya piyasasındaki hareketlerini incelemek gerekiyor.


"Akılcı ve bilimsel" ifadeleri sizleri endişelendirmesin. Pek de korkutucu işler değil bunlar, sadece biraz zaman ve dikkatli araştırma gerektiriyor. İlk aşamada ürünümüzün Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonunu (GTİP) bilmemiz gerekli. Bu numaralar, kişilerin TC kimlik numarası gibi her ürünü tanımlayan simgeler. Kuşkusuz TC kimlik numarası kadar bireysel olmasalar da, tüm dünyada ürününüzü olabilecek en dar çerçevede tanımlamak için kullanılan bir sistemin faydalı bir unsuru. Bu numaraları çalıştığınız gümrük müşavirinden öğrenebileceğiniz gibi, kendiniz T.C. Başbakanlık Gümrük Müsteşarlığı internet sitesinden ( www.gumruk.gov.tr ) rahatlıkla bulabilirsiniz. Bu siteye girip, ana sayfadaki " Ticaret Erbabı" sekmesini tıklayınız. Sonra açılan sayfanın ortasındaki "Tarife" sözcüğünü tıklayınız ve açılan "Tarife Ana Sayfası" içerisinde, sağdaki "Tarife Cetveli" yazısının üzerini tıklayınız. Önünüzde o yıla ait "Tarife Cetveli" açılacaktır. Bu cetveli inceleyerek ürününüzün dâhil olduğunu düşündüğünüz başlığın yanındaki "X" işaretli Excel sayfasını açarak, ürününüzün yer aldığı faslı inceleyip, kendinize ait GTİP numarasını bulunuz. Ancak burada yanılgıya yol açmamak için, bulgularınızı gümrük müşavirinize onaylatmanızı öneririz.


Bu numara bundan sonrası için önereceğimiz çalışmalarınızda sizi yönlendirecek olan ürün kimliğinizdir. Ürününüzün, dünya üzerinde hangi ülkeler tarafından ne miktar ve ne değerde satıldığını, hangi ülkeler tarafından ne miktar ve ne değerde alındığını bu kimlik numarasını kullanarak araştırabilirsiniz. Bunun için Birleşmiş Milletler, Uluslararası Ticaret Merkezi'nin internet sitesine ( www.intracen.org ) girmelisiniz. Ana sayfanın solunda yer alan "Market Analyses Tools" (Pazar Analiz Araçları) simgesini tıklayınız. Açılacak olan sayfaları kullanabilmek için, buraya ücretsiz üye olmanız gerekir.


"Trade Map" aracı sizin, 220 ülke menşeli 5300 ürüne ait uluslararası ticaret hareketlerini görmenizi sağlar. "Market Access Map" aracı ise 239 ülkeden ithalat yapan 187 ülkede bu ürünlere uygulanan gümrük tarifelerine erişmenizi sağlar. "Product Map" ile çıkan listeden seçtiğiniz ürünlere ait pazar araştırma raporları, uluslararası fiyat hareketleri, ürün performans tabloları v.b. bilgilere erişebilirsiniz. "Trade Competitiveness Map" sizlere, listedeki tüm ülkelere ait çeşitli bilgileri alarak kıyas yapabilmenizi sağlar.


Tüm bu bilgiler orada, daha başka bilgi kaynakları da internette sizin erişmenizi bekliyor. Bilgiye erişmek başka bir iş, onu doğru değerlendirebilmek ise çok başka bir iş, doğru bilgiye erişip onu kullanarak düzgün bir plan yapmak ise en önemli iş.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder